صحیفه سجادیه کتابی آسمانی و عرشی است / امام سجاد (ع) احیاگر دین و منجی مسلمانان
صحيفه سجاديه کتابي آسماني و عرشي است / امام سجاد (ع) احياگر دين و منجي مسلمانان
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر:

صحیفه سجادیه کتابی آسمانی و عرشی است / امام سجاد (ع) احیاگر دین و منجی مسلمانان

آيت الله صفايي بوشهري با بيان اينکه امام سجاد (ع) احياگر اسلام ناب و منجي مسلمانان است، به صحيفه سجاديه اثر گرانقدرآن حضرت اشاره کرد و گفت: صحيفه از آسماني ترين و عرشي ترين کتب است.
شناسه خبر : 30183 تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۲۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان بوشهر: آیت الله «غلامعلی صفایی بوشهری» عصر پنج شنبه 11 شهریور در نشست «بررسی سیره سیاسی اجتماعی امام سجاد(ع)» که به میزبانی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر برگزار شد، از 33 سال دوران امامت امام سجاد(ع) به عنوان سخت ترین، بحرانی ترین و پیچیده ترین تاریخ اسلام نام برد و اظهار کرد: یزید سال 61 به شکل کاملا غیراصولی، غیرقانونی، غیرشرعی و حتی غیرعرفی به خلافت رسید و با وجود توصیه معاویه مبنی بر حفظ ظاهر اسلام و درگیر نشدن با بزرگان اسلام، چون تصمیم داشت نظام اسلامی را به نظام جاهلی تبدیل کند درصدد ایجاد خلافت کاملا قومی و اموی و دگردیسی سیاسی برآمد.

وی با اشاره به اینکه یزید قائل بود که دین اسلام و کتاب آن آسمانی نیست و اسلام را پیامبر(ص) ترسیم و عرضه کرده است، افزود: یزید همانند اجدادش اسلام و نبوت پیامبر(ص) را قبول نداشت و معتقد بود که بنی هاشم جعل دین کرده اند و به دنبال حکومت به نام دین بودند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: یزید به دنبال عبور از اسلام و احیا حکومت اموی با شرایط خاص بود و فکر می کرد بعد از شهادت امام حسین(ع) بستر برای انجام این کار فراهم می شود و پس از عاشورا، در واقعه حره مردم مدینه را قتل عام کرد و سه روز همه چیز را در مدینه حلال کرد و پس از آن به مکه حمله کرد و خانه خدا را آتش زد.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ آمده است که در سال های 61 و 62 و 63 هجری در مکه و مدینه بیش از 20 نفر شخصیت شیعه قابل توجه وجود نداشت، گفت: یزید شرایط سیاسی و نظامی را به جایی رسانده بودند که سرنوشت اسلام به مویی بند بود.

آیت الله صفایی بوشهری تصریح کرد: از نظر وضعیت فرهنگی نیز مرکز ترویج فرهنگ ابتذال خود دربار یزید بود هم خود مشروب می نوشید، هم مردم را به نوشیدن شراب سفارش می‌کرد و می گفت که اگر شراب در دین پیامبر(ص) حرام است بر دین مسیح بخورید.

وی با بیان اینکه یزید فرهنگ ابتذال را توسعه داده بود، خاطر نشان کرد: اعتقادات اصیل دچار بحران کرده بود و با گذشت 62 سال از عمر اسلام، مردم اسلام ناب را درک نمی کردند.

امام جمعه بوشهر با اشاره به ایجاد تنگناهای بسیار شدید سیاسی و تخریب و تحریف مبانی اعتقادی و فرهنگی توسط یزیدیان، گفت: در عرصه اجتماعی چنان فشار به جامعه برای پیوستن به حاکمیت یزید زیاد شده بود که گاهی مردم مدینه که مرکز حکومت امویان بود در تامین نیازهای اولیه زندگی دچار مشکل اساسی بودند. در تاریخ نقل شده است که زن ها برای نماز خواندن مجبور بودند لباس از همدیگر قرض بگیرند.

وی افزود: امام سجاد(ع) در 33 سال دوران امامت شب ها به صورت ناشناس گندم، آرد، نان و خرما به درب خانه های نیازمندان می برد.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه امام سجاد(ع) فرهنگ تحریف شده و در معرض دگردیسی را احیا و از سوی دیگر جریان سیاست و خلافت را افشا فرمود، اظهار کرد: کار بزرگ امام سجاد(ع) احیا اسلام در حوزه سیاسی و خلافت بود.

 

وی با یادآوری اینکه کار امام سجاد(ع) هم سلبی بود و هم ایجابی، بیان کرد: مقابله با تحریف ها و ابتذال فرهنگی و احیا سیاست صحیح اسلامی و تبیین فرهنگ سیاسی اجتماعی اسلام از جمله اقدامات آن حضرت بود اما به شکلی که ایجاد حساسیت نکند و فضا را دچار بحران نکند لذا از قالب دعا استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با ذکر این نکته که صحیفه سجادیه یکی از آسمانی ترین و عرشی ترین کتب مهم انبیا و اولیاست، خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) به تقویت مسلمانان و خواص پرداختند و آن 20 نفر آغاز دوران امامت خود را رشد دادند و با پرورش نیروها، فضا را برای یک کار بزرگ که به شکست بنی امیه سفیانی و مروانی و حاکمیت اسلام ناب انجامید، مهیا کرد. امام سجاد(ع) احیاگر اسلام ناب و منجی مسلمانان است.